Ordonanța de plată – o procedură juridică eficientă în vederea recuperării creanțelor

  • Acasă
  • Blog
  • Drept Civil
  • Ordonanța de plată – o procedură juridică eficientă în vederea recuperării creanțelor

Definiția și scopul ordonanței de plată

În contextul economiei de piață, relațiile contractuale dintre părți, inclusiv cele încheiate între un profesionist și o autoritate contractantă, astfel cum această entitate este definită în cuprinsul dispozițiilor art. 1.014 din Codul de procedură civilă, pot da naștere unor litigii care implică neplata datoriilor.

Ordonanța de plată reprezintă în esență o procedură judiciară specială, expres reglementată în cadrul dispozițiilor legale, prin intermediul căreia se oferă posibilitatea creditorilor de a obține pronunțarea unei hotărâri judecătorești rapide împotriva debitorilor rău platnici, fără a fi necesară administrarea unui probatoriu complex, legea limitând expres probațiunea doar la categoria înscrisurilor.

Așadar, procedura ordonanței de plată este reglementată în cadrul dispozițiilor articolelor 1.014 – 1.025 din Codul de procedură civilă, fiind menționat faptul că această procedură se aplică doar în situația dovedirii de către creditori a existenței unei creanțe certe, lichide și exigibile constând în obligația de plată a unor sume de bani care rezultă dintr-un contract civil.

Condițiile de aplicabilitate ale ordonanței de plată

În acord cu aspectele menționate anterior, pentru ca un creditor să poată urma această procedură specială, este necesar ca acesta să dovedească existența unei creanțe certe, lichide și exigibile, precum și faptul că această creanță rezultă dintr-un contract civil.

Existența între părți a unui contract civil (cum ar fi spre exemplu contractul de prestări servicii) reprezintă o condiție esențială, fără de care nu se poate proceda la formularea unei cereri speciale privind emiterea unei ordonanțe de plată.

Așadar, trebuie să aveți în vedere faptul că în lipsa unui contract încheiat în mod valabil între părți, nu aveți posibilitatea de a uza de această procedură specială a ordonanței de plată.

Creanța este CERTĂ atunci când existența acesteia este neîndoielnică, fiind rezultatul executării în mod conform a dispozițiilor contractuale de către creditor și respectiv al neexecutării obligațiilor corelative care reveneau debitorului.

Mai precis, în situația în care între părți s-a încheiat spre exemplu un contract de prestări servicii, iar creditorul a prestat serviciile la care s-a angajat, debitorul are obligația de a achita contravaloarea respectivelor servicii. Dacă debitorul nu procedează la plata benevolă a sumei datorate, creditorul are la dispoziție această procedură specială, în vederea obținerii unui titlu executoriu (hotărârea instanței) și astfel recuperarea în final a creanței ce îi este datorată.

Creanța este LICHIDĂ în situația în care aceasta are o valoarea determinată în concret, spre exemplu o sumă de bani.

Creanța este EXIGIBILĂ dacă obligația debitorului este ajunsă la scadență, sau mai precis, dacă termenul până la care acesta putea realiza plata în mod conform s-a împlinit.

Procedura prealabilă 

Creditorii ale căror creanțe sunt certe, lichide și exigibile și care doresc să uzeze de prezenta procedură, au obligația legală de a comunica debitorilor, prin intermediul executorilor judecătorești sau după caz prin intermediul unei scrisori recomandate, cu conținut declarat și confirmare de primire, o somație, prin intermediul căreia îi veți pune în vedere debitorului să achite suma datorată în termen de cel mult 15 zile de la momentul comunicării respectivei somații.

ATENȚIE! – în lipsa comunicării în mod legal a respectivei somații, nu vă veți putea adresa instanței de judecată competente în vederea pronunțării unei hotărâri privind emiterea unei ordonanțe de plată.

Trebuie să știți că această somație, odată comunicată, întrerupe termenul de prescripție extinctivă, dar NUMAI sub rezerva formulării cererii de chemare în judecată în termen de cel mult 6 luni de la momentul punerii în întârziere (momentul la care a fost comunicată somația).

Procedura de obținere a ordonanței de plată

În situația în care debitorul nu dă curs somației de plată pe care i-ați comunicat-o, la expirarea termenului de 15 zile indicat în cuprinsul respectivului act, aveți posibilitatea de a formula o cerere de emitere a ordonanței de plată, cerere pe care urmează să o depuneți la instanța competentă.

În acord cu dispozițiile art. 1.017 din Codul de procedură civilă, cererea trebuie să curpindă următoarele: „(…) a) numele și prenumele, precum și domiciliul sau, după caz, denumirea și sediul creditorului;

b) numele și prenumele, codul numeric personal, dacă este cunoscut, și domiciliul debitorului persoană fizică, iar în cazul debitorului persoană juridică, denumirea și sediul, precum și, după caz, dacă sunt cunoscute, codul unic de înregistrare sau codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerțului ori de înscriere în registrul persoanelor juridice și contul bancar;

c) suma ce reprezintă obiectul creanței, temeiul de fapt și de drept al obligației de plată, perioada la care se referă acestea, termenul la care trebuia făcută plata și orice element necesar pentru determinarea datoriei;

d) suma ce reprezintă dobânzile aferente sau alte despăgubiri ce se cuvin creditorului, potrivit legii;e) semnătura creditorului.”.

Ce documente sunt necesare a fi anexate cererii de emitere a ordonanței de plată?

De asemenea, este important să anexați respectivei cereri documentele care dovedesc existența creanței, precum și caracterul cert, lichid și exigibil al acesteia.

În același sens, cererea de emitere a ordonanței de plată trebuie să fie timbrată, fiind astfel necesară achitarea în prealabil a unei taxe judiciare de timbru în cuantum de 200 de lei, taxă ce urmează a fi anexată cererii inițiale.

Cererea de emitere a ordonanței de plată trebuie să fie motivată atât în fapt cât și în drept, urmând a fi analizată de către instanța competentă pe baza înscrisurilor depuse, fiind astfel stabilit caracterul admisibil sau după caz inadmisibil al acesteia. 

ESTE IMPORTANT DE ȘTIUT faptul că debitorul are obligația de a formula întâmpinare față de cererea de emitere a ordonanței de plată, acest act urmând a fi depus la dosarul cauzei cu cel puțin 3 zile anterior primului termen de judecată.

Ce se întâmplă în situația în care debitorul contestă creanța?

Dacă debitorul contestă existența creanței, sau după caz, caracterul cert, lichid sau exigibil al acesteia, instanța va analiza dacă acea contestație este întemeiată, pe baza înscrisurilor depuse la dosarul cauzei și pe baza explicațiilor și a lămuririlor oferite de către părți, iar în situația în care va constata că acea apărare este una întemeiată, va respinge cererea de emitere a ordonanței de plată prin încheiere.

De asemenea, dacă apărările de fond formulate de către debitor presupun necesitatea administrării altor probe, incompatibile cu procedura specială a ordonanței de plată, dar compatibile cu procedura de drept comun (formularea unei cereri normale de chemare în judecată), instanța va respinge cererea de emitere a ordonanței de plată prin încheiere.

IMPORTANT este faptul că în ambele situații, ulterior, dumneavoastră în calitate de creditor, aveți posibilitatea de a vă adresa instanței de judecată competente cu o cerere de chemare în judecată potrivit dreptului comun, urmând a fi administrată întreaga probațiune necesară în vederea soluționării în mod conform a respectivei cauze.

În situația în care instanța de judecată va constata că cererea formulată de către dumneavoastră este întemeiată, o va admite și astfel va dispune emiterea ordonanței de plată împotriva debitorului.

Sentința pronunțată de către instanța de fond reprezintă în esență un titlu executoriu, chiar și în situația în care aceasta este atacată cu cerere în anulare, după cum vom prezenta în cele ce urmează.

Calea de atac împotriva ordonanței de plată

Împotriva ordonanței de plată, debitorul poate formula cerere în anulare în termen cel mult 10 zile de la momentul comunicării actului.

În situația în care instanța a respins cererea formulată de către creditor sau a procedat la admiterea în parte a acesteia, creditorul are de asemenea posibilitatea de a formula cerere în anulare cu respectarea aceluiași termen de cel mult 10 zile de la momentul comunicării actului.

În acord cu dispozițiile art. 1.024 alin. (3) din Codul de procedură civilă, „prin cererea în anulare se poate invoca numai nerespectarea cerințelor prevăzute de prezentul titlu pentru emiterea ordonanței de plată, precum și, dacă este cazul, cauze de stingere a obligației ulterioare emiterii ordonanței de plată.”.

Hotărârea pe care instanța competentă urmează să o pronunțe în procedura cererii în anulare este una definitivă, dar cu toate acestea, creditorul căruia i-a fost respinsă cererea se poate adresa cu o cerere de chemare în judecată în procedura de drept comun, după cum am indicat în paragrafele anterioare.

Care sunt avantajele acestei proceduri?

Procedura ordonanței de plată prezintă mai multe avantaje, printre care:

  • rapiditate – de regulă, cauza este soluționată de către instanța de judecată în maxim 2 termene, creditorul având astfel posibilitatea de a-și valorifica creanța într-un termen relativ scurt;
  • costuri reduse – taxa de timbru necesară a fi achitată este una standard, în cuantum de 200 de lei, nefiind necesară achitarea unei taxe de timbru prin raportare la valoarea obiectului cererii de chemare în judecată, astfel cum se întâmplă în procedura de drept comun;
  • probațiune simplă, fiind admisibilă doar proba cu înscrisurile depuse la dosarul cauzei, neexistând astfel posibilitatea angajării unor costuri suplimentare, cum ar fi spre exemplu cele necesare în vederea efectuării unei expertize;
  • caracterul executoriu al ordonanței pronunțate de către instanța de fond, aceasta putând fi pusă în executare chiar și în situația atacării ei de către debitor cu cerere în anulare.

Ești o persoană fizică sau un profesionist aflat într-o situație de impas generată de imposibilitatea recuperării creanței pe care debitorul ți-o datorează în baza dispozițiilor contractuale încheiate între părți?

Apelează cu încredere la echipa de avocați din cadrul TS Law, pentru a primi informațiile juridice necesare în vederea soluționării problemei tale, asistență și reprezentare în fața instanțelor de judecată competente, precum și asistență în procedura de executare silită, în așa fel încât să ai siguranța că s-au parcurs toți pașii necesari în vederea recuperării creanței tale.

ro_RORomână